Tarbijakaitse “scorecard”

Hiljutisel siseturu ja tarbijakaitse komisjoni istungil Euroopa Parlamendis toimus arvamuste vahetus tarbijakaitse volinik Meglena Kunevaga Euroopa Komisjoni uue algatuse – tarbija turgude tulemistabeli (scorecard) osas.

 

Komisjon on  teinud uuringu tarbijaturgude kohta, mida saab lugeda siit.

 

Järgmiseks aastaks on ette nähtud viie peamise näitaja (kaebused, hinnatase, rahulolu, ümberorienteerumine, ohutus) välja töötamine uue tulemustabeli jaoks. Selliste uuringute põhjal saab Kuneva sõnul edasi liikuda ja arendada võimalikud meetmed (või tagasi võtta juba kehtivad määrused, kui see aitab kaasa tarbijate heaolule).

 

Üheks peamiseks küsimuseks on kahtlemata kollektiivse kahjunõude teema, mida mainiti ka istungil. Selles osas on lubanud volinik võimalikke poliitika valikuid aasta lõpuks.

 

Loomulikult ei nähta selles igaaastases tulemustabelis lahendust kõikidele tarbijate probleemidele. Tegelikult nähakse Komisjonis seda lihtsalt ühe “hea valitsemistava” osana. On vaja õigeid andmeid, et nende põhjal teha õigeid otsuseid. Sellisena võib seda ainult tervitada.

 

Üldiselt tuleb aga kiita Komisjoni südikust tarbijakaitse küsimustes. Sellest ajast, kui Bulgaaria ja Rumeenia liitusid ning tervisehoiu ja tarbijakaitse voliniku portfell jagati kaheks, on tarbijakaitse muutunud tunduvalt kõrgema profiiliga küsimuseks. Struktuurimuutuse kõrval on oma osa kindlasti ka volinik Kuneva aktiivsusel.

 

Siiski peame ka volinik Kuneva ettepanekuid lähemalt uurima ja analüüsima. Näiteks tuleb ettevaatlik olla, kasutades turu analüüsimisel vaid hinna kriteeriumit. Samas on olukorras, kus näiteks oliiviõli on odavam Saksamaal,  kui näiteks Kreekas, kus seda  toodetakse, selline hinnaanalüüs  kindlasti huvitav! Sellise info kogumist toetavad ka kõik tarbijaorganisatsioonid. Scorecard annabki võrdlusvõimaluse.

 

Vastates küsimusele tarbijakaitseorganisatsioonide rahastamise kohta, kinnitas Kuneva, et see jääb suuresti liikmesriikide otsustada, aga scorecard peaks näitama ka seda, kui hästi finantseeritud ja edukad on olnud tarbijakaitseorganisatsioonid.

 

Tarbijakaitse olulisust silmas pidades ja head kogemust struktuurimuutustega Euroopa Komisjonis ehk tasuks ka meil veidi eksperimenteerida, et tarbijakaitse olulisust tõsta. Tarbijaid on Eestis ju tervelt 1.35 miljonit. Viimase Konjunktuuri Instituudi uuringu kohaselt ei tea aga tervelt kuuendik tarbijakaitseseaduse olemasolust (rääkimata selle sisust)! Siin peaks olema võimalik midagi ette võtta.  

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: