Tarbijate teadlikkuse parandamisest krediidi ja rahanduse valdkonnas

Euroopa Parlament võttis eile vastu raporti Euroopa Komisjoni poolt jaanuaris välja antud teatise kohta finantsteadmistest. Olen teatisest pikemalt kirjutanud siin

Tuleb tõdeda, et tarbijate hariduse ja teadlikkuse parandamise osas krediidi ja rahanduse valdkonnas on meil veel pikk tee käia…

Parlamendi resolutsioon kutsub üles liikmesriike aktiivsemalt tegelema rahandusteemaliste koolitustega kodanikele. Kutsutakse üles kooliprogrammidesse lisama baasõpet rahandusteemadel. Igal noorel on tänapäeval kasulik teada, mis asi on intress ja millised kohustused kaasnevad laenu võtmisega, millised on nende õigused  ning kuidas neid rakendada. Kus siis veel selliseid asju õppida, kui mitte koolis!

Muidu kasvabki reklaamide toel üles põlvkond, kes arvab, et raha saamiseks  on vaja vaid masina nupule vajutada.

Samuti soovitatakse tarbijate hariduse ja teadlikkuse parandamisega krediidi ja rahanduse valdkonnas tegeleda ka krediidiasutustel. Potensiaalsele kliendile peaks pangad andma objektiivset informatsiooni laenude võtmisel, märkides selgelt ära, mis on krediidi kulukus. Finantsinspektsiooni uued nõuded pankadele elasemelaenude kohta, mis hakkavad kehtima jaanuaris on samm õiges suunas. Nii saab pank endale oma õigusi ja kohustusi hästi tundva kliendi ja aastatepikkusel laenusuhtel on väiksem võimalus kriisi sattuda. Oleks ju eurolaenudega praegu vähem sekeldusi nii pankadel kui laenajatel, kui valikud oleks tehtud selgeks, n.õ.puust ja punaseks meetodil, juba lepingu sõlmimise ajal.

SMS laenufirmad võiksid samuti astuda jõulisi samme, parandamaks võimalike laenajate teadlikkust, selle asemel et lubada maad ja taevad kokku.

Olen rääkinud ka abitelefonist, mida saaksid inimesed kasutada, kes soovivad saada sõltumatut ja usaldusväärselt infot krediidiasutuste ja laenude kohta ning professionaalset nõu juhul, kui tekib raskusi. Krediidiasutused võiksid ise ka sellise sõltumatu infotelefoni kulud kanda.

Pädevatele asutustele, kas siis tarbijakaitseorganisatsioonidele või finantsinspektsioonile (või mõlemale!) peaks loomulikult tagama piisavad ressursid teavituskampaaniate ja koolituste läbiviimiseks.

Kasu on tagasihoidlik, kui inspektsioonil on vaid oma kodulehekülg (http://www.minuraha.ee) teavitamiseks, aga krediidiasutus pasundab n.ö.”soodsast” võimalusest massileviga kanalis. Isegi meie hästi netistunud riigis ei saa loota, et kõik inimesed saavad Internetti kasutada.

Ka Euroopa Komisjon on loonud portaali kõikides EL keeltes, mis aitab  tarbijal paremini orienteeruda finantsküsimustes. Selle leiab siit: www.dolceta.eu.

 

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: